Reizen en voeding stuwen groei Belgische e-commerce

0
40

De online uitgaven zijn in België opnieuw significant gestegen in de eerste jaarhelft van 2021. De reis- en evenementensector ziet een sterk herstel nu het leven normaliseert, en ook de uitgaven voor voeding zitten in de lift.

Reizen en evenementen

Belgen gaven 5,56 miljard euro uit aan online aankopen in de eerste helft van dit jaar. Dat is een flinke stijging vergeleken met de eerste helft van vorig jaar, toen de bestedingen 5,1 miljard bedroegen. Eén en ander blijkt uit de Market Monitor van BeCommerce.
 

“De coronapandemie en de bijbehorende sluiting van fysieke winkels zorgden voor een extra boost”, zegt directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. “Het is fijn om te zien dat die trend zich blijft doorzetten nu het gewone leven opnieuw op gang komt. Zo ging het laatste kwartaal 37% van alle online uitgaven naar diensten – zoals reizen en evenementen.” Die categorie kreeg vorig jaar klappen door de coronabeperkingen maar ziet nu herstel. De drie grootste categorieën blijven dan ook ongewijzigd: vliegtickets, tickets voor attracties en events, en pakketreizen.

Voeding groeit maar blijft klein

De categorie Food/Nearfood (voedingsproducten, huishoudproducten, dierenvoeding…) zag de omzet in het tweede kwartaal stijgen met 51% vergeleken met diezelfde periode vorig jaar. Het aandeel in de uitgaven verdubbelde, van 2% in 2020 tot 4% in 2021. Sofie Geeroms ziet hier nog veel groeipotentieel: “Vergeleken met andere Europese landen hinken de Belgische voedingswinkels hier nog wat achterop.”
 

Het gemak van thuis bestellen blijft de belangrijkste reden om online te shoppen, de verzendkosten blijven de belangrijkste drempel voor de helft van de consumenten. Eén vierde van de aankopen gebeurt met de smartphone: het gaat dan vooral om kleinere aankopen en impulsaankopen. De desktop en vooral de laptop (38% van alle online aankopen) worden gebruikt voor de duurdere aankopen.
 

Bancontact blijft het populairste betaalmiddel, goed voor 4 op 10 online uitgaven. De kredietkaart blijft nummer twee en is de eerste keuze van de consument voor duurdere aankopen. Op nummer drie staat PayPal, goed voor een tiende van de uitgaven online. 1 op 3 gebruikte minstens een keer PayPal het afgelopen kwartaal.

Vorig artikelOndernemer Theo Vaes wil kansarmoede uit onze maatschappij: “Het staat zelfs in de bijbel dat armoede er altijd zal zijn, maar ik trek me op aan het voorbeeld van de vrouwenbeweging”
Volgend artikelCake for Banks breidt uit na succesvolle integratie in Argenta-app

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here