Prijzen van chocolade en snacks van Mondelez zullen stijgen

0
11

Tijdens de pandemie verkocht Mondelez meer koekjes en chocolade dan de jaren ervoor. Maar de kosten stijgen. Mondelez CEO Dirk Van de Put kondigt hogere prijzen aan en waarschuwt voor een inflatiespiraal.

Dirk Van de Put is al vier jaar CEO van Mondelez: “Wereldwijd ontkomen we er niet aan om in 2022 de prijzen voor een aantal geselecteerde producten te verhogen.”

De lockdowns en thuiskantoren hebben het snacken en snoepen definitief veranderd – en daarmee ook de omzet van de koekjes en chocoladerepen bij Mondelez. De verkoop van kauwgom, bijvoorbeeld, is tijdens de pandemie wereldwijd ingestort. “Kauwgom wordt onderweg gekauwd – op weg naar het werk, school of een evenement,” legt CEO Dirk Van de Put uit in een interview met het Duitse Handelsblatt. “In plaats daarvan zochten de mensen thuis ontspanning met koekjes en chocolade. Omdat ze gestrest en onzeker waren, blijken dat er meer te zijn dan vroeger.”

Mondelez

Het Amerikaanse concern met 79.000 werknemers verhoogde zijn omzet in 2020 met vier procent tot 27 miljard dollar – één procentpunt meer dan de markt. De bedrijfswinstmarge bedroeg onlangs nog 18 procent. Voor 2021 heeft Mondelez onlangs zijn verkoopprognose verhoogd van 4,0 naar 4,5 procent. “Dit zijn bemoedigende cijfers, want het was niet gemakkelijk om onze bevoorradingsketen stabiel te houden,” zegt de Put.

De nevenschade van de pandemie wordt nu pas wereldwijd duidelijk: tekorten aan grondstoffen en voorraden, personeelstekorten en vervoersproblemen. Dit alles leidt tot stijgende inflatie. “De wereldwijde toeleveringsketens zijn ernstig verstoord door Corona. Dit verhoogt onze bedrijfskosten aanzienlijk,” zegt Van de Put.

Voedingsfabrikanten

Ondanks de indekking is Mondelez – zoals zoveel bedrijven in voeding, van Nestlé tot Unilever en Danone – gedwongen de prijzen te verhogen. Energie, palmolie, tarwe, melk en verpakkingsmateriaal zijn aanzienlijk duurder geworden. Maar het grootste probleem ziet Van de Put in de exploderende transportkosten: “Er is overal een tekort aan vrachtwagens en vrachtwagenchauffeurs. In Europa zijn de logistieke kosten met 20 tot 30 procent gestegen. De situatie zal in 2022 nog verslechteren.”

Vorig artikelCoronamaatregelen: winkelen blijft buiten schot in België
Volgend artikelo2o – Company Bike Lease wint Deloitte’s Technology Fast 50, BINGLI is Rising Star

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here