Just Eat Takeway fietst in lagere versnelling

0
17

De groei vertraagde flink bij Just Eat Takeway in het vierde kwartaal. Toch fietst de maaltijdbezorger langzaam richting winst: dit jaar zou de marge nog maar licht negatief mogen zijn.

1,1 miljard bestellingen

Just Eat Takeway kreeg in 2021 een derde meer orders te verwerken en rondde zo de kaap van 1 miljard bestellingen: in totaal was het jaar goed voor 1,1 miljard orders. Samen waren die 28,1 miljard euro waard. Toch moest de maaltijdbezorger in het vierde kwartaal een tandje terugschakelen: de groei in het aantal orders bedroeg nog maar 14%. Versoepelingen van de coronamaatregelen lieten weer meer mensen op restaurant gaan, in plaats van aan huis te laten leveren.

CEO Jitse Groen is niettemin tevreden, aangezien het bedrijf in de tweede helft van het jaar wel de winstgevendheid wist te verbeteren. Ook in 2022 verwacht Just Eat Takeway de winstmarge op te schroeven. 2021 was het piekjaar van de verliezen, meent Groen: in 2022 moet de EBITDA-marge tussen de min 0,6% en min 0,8% uitkomen ten opzichte van de totale omzet.

Steeds meer boodschappen

De maaltijdkoerier verwacht dit jaar ook de marktposities verder te versterken. Zo ging het bedrijf vorig jaar al verschillende partnerships met supermarktketens aan om voor hen boodschappen te leveren. In het Verenigd Koninkrijk levert Just Eat Takeway voor Asda en One Stop, in Canada wordt een ‘dark store’-model uitgerold. In de VS lanceerde dochterformule Grubhub zelfs een nieuwe afdeling om boodschappen te leveren: Grubhub Goods werkt nu al samen met Instacart en 7-Eleven, meer partners worden gezocht.

Groen beklemtoont tot slot dat hij plannen van de Europese Commissie verwelkomt om koeriersbedrijven te verplichten medewerkers sociale bescherming en een vast statuut te bieden. Aangezien Just Eat Takeaway al tienduizenden koeriers in de EU in dienst heeft, gelooft het management dat het bedrijf van deze wetgeving zal profiteren, sneert het naar concurrenten.

Vorig artikelWerknemers Gentse start-up bepalen één dag per maand eigen innovatieagenda
Volgend artikelCarrefour probeert het opnieuw in Griekenland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here