Jezelf wapenen in de ‘war for talent’? Bouw je employer branding uit

0
13

Alles wijst erop dat we in de komende maanden een ongeziene dynamiek gaan krijgen op de arbeidsmarkt. De Coronalockdowns gaven mensen de tijd om te herbronnen over hun job en om post-pandemie nieuwe loopbaandoelen te stellen. Het resultaat is nu al zichtbaar op Google, sociale media en op jobwebsites: een sterke groei in het aantal sollicitaties én in het aantal vacatures.

Veel bedrijven willen voorkomen dat ook hun medewerkers straks andere oorden gaan opzoeken. Of dat hun vacatures links blijven liggen voor die vele actieve sollicitanten. Daarom zetten ze de uitbouw van hun werkgeversmerk hoog op de strategische agenda. Ze starten projecten op om de sterktes als werkgever in kaart te brengen, en om – vaak via storytelling en ambassadeurschap – die sterktes authentiek naar buiten te brengen.

Employer branding bij ondernemingen neemt hoge vlucht

Waar employer branding vroeger het voorrecht leek te zijn voor de grote bedrijven, zijn het nu vooral de KMO’s die er een absolute prioriteit van maken. België is al jaar en dag een KMO-land. Met de geboorte van vele startups en scale-ups zal dit fenomeen alleen nog maar groeien. Alleen pakken KMO’s de dingen doorgaans anders aan dan grotere bedrijven. Door hun hands-on mentaliteit zullen ze eerder zelf aan de slag gaan met projecten i.p.v. ze uit te besteden aan experten of agentschappen, ook dus met hun employer branding.

Ondernemers gaan vaak zelf aan de slag met employer branding

Om die behoefte in te vullen, was er nood aan opleidingen en programma’s om de kneepjes van het employer branding vak écht in de vingers te krijgen. En net daar heeft de Insilencio Academy mooi op ingespeeld. De jarenlange ervaring van bij honderden werkgevers mee te bouwen aan het employer brand, wordt aangereikt aan bedrijven die zelf aan de slag willen. Geen grote, vage theorieën, wel alle kneepjes van het vak, tot in de kleinste details.

Met programma’s voor startups, grotere KMO’s, maar evengoed voor freelancers in HR of marketing, helpt ze bedrijven om niet alleen de theorie te begrijpen, maar meteen in de praktijk aan de slag te gaan in de eigen organisatie. De mix van training in groepjes, peer-to-peer inspiratie, persoonlijke coaching door ervaren professionals en oefeningen op maat blijkt een schot in de roos.

Employer branding gaat verder dan de open deuren

De programma’s van de Insilencio Academy staan ervoor bekend om veel verder te gaan dan wat je in de meeste boeken of artikels leest over employer branding. Ze blijven niet hangen bij het in kaart brengen van je employee value proposition, bij het naar buiten brengen van je sterktes via verhalen op social media, bij het optimaliseren van je jobpagina’s op je website.

Je maakt ook meteen werk van

de selectie- en onboarding ervaring van kandidatenhet verankeren van je visie, strategie en waarden in de hoofden en de harten van elke medewerkerhet aanpassen van je people beleid om komaf te maken met eventuele pijnpuntenhet ontwikkelen van je leidinggevenden tot de promotoren van je people beleid.

Zulke aanpak waarbij je niet alleen het employer brand vormgeeft, maar meteen ook de ‘candidate experience’ en de ‘employee experience’ een boost geeft, is de meest doeltreffende om een duurzame rol van betekenis te spelen in de war for talent die nog jaren zal aanhouden.

Interesse? Wees er dan snel bij, de programma’s van Insilencio Academy starten in oktober.

Scale-Up Marathon – HR edition 

Er is veel te doen rond HR. Daarom kadert de volgende editie van onze Scale-Up Marathon volledig in HR: hiring, firing, bedrijfscultuur, smart rewarding, … Het komt allemaal aan bod in de vorm van keynotes, workshops, netwerking momenten, …

Leden van Netwerk Ondernemen & Start-it @KBC kunnen gratis deelnemen. Geen lid? Wees welgekomen aan een deelname fee van 50 euro (excl. btw).

Vorig artikelIkea Arlon past zich aan Luxemburgse expats aan
Volgend artikelIglo-eigenaar stapt in labo-vis

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here