Ikea Arlon past zich aan Luxemburgse expats aan

0
19

Meubelketen Ikea heeft zijn vestiging in Aarlen in een nieuw jasje gestoken: op de kruising tussen België, Frankrijk en Luxemburg en in een gebied vol expats krijgt de woonwinkel een aangepast aanbod.

Meer regionale aanpak

Ikea heeft door dat de ene regio de andere niet is. Zelfs de wereldwijde bouwer van grote blauwe blokkendozen gaat voor een meer lokale aanpak, zoals de vernieuwde winkel in Aarlen bewijst. De vestiging is er open sinds 2005, maar kreeg nu al een volledige make-over. Het doel: beter inspelen op het “bijzonder diverse klantenbestand”.

Gelegen vlakbij de grenzen met Frankrijk en Luxemburg krijgt de winkel immers een specifiek scala aan klanten over de vloer, inclusief veel expats. De Zweedse retailer organiseerde een grootschalige enquête om de klanten ter plaatse beter te leren kennen en met hun behoeften rekening te houden bij de renovatiewerken. 

Zo bleek bijvoorbeeld dat slaapbanken er erg in trek zijn, omdat 31% van de Luxemburgse klanten als expats regelmatig familie op bezoek krijgen. Aan de hand van het onderzoek is het aanbod in de winkel uitgebreid, om tegemoet te komen aan de vele verschillende inkomensniveaus ook in prijsrange. 

Woonkamers met lawaai

In de showroom wil Ikea voor meer beleving zorgen door de verschillende kamers nog echter te laten aanvoelen. Ze hebben voortaan vier muren en zijn voorzien van geluidseffecten: in de keuken horen shoppers kletterende potten en pannen, in de kamer ernaast een tiener die aan het gamen is. Sfeervol en ultra-realistisch, zegt Ikea daar zelf over, maar of klanten het zelf zo’n meerwaarde vinden valt af te wachten.

Naast een nieuw looptraject zijn er vanaf nu in ieder geval groene patio’s onderweg voorzien, waar shoppers even adempauze kunnen nemen. Er zou ook een grotere rol aan de medewerkers worden toebedeeld, terwijl klanten via tablets in sommige ruimtes ‘smart home’-oplossingen kan testen.

Groter afhaalpunt

Binnenkort hoopt de vestiging nog haar afhaalpunt voor onlinebestellingen uit te breiden. De winkel heeft hiervoor een vergunningsaanvraag ingediend bij de gemeente en hoopt het project in de zomer van 2022 te kunnen afronden. Vandaag is onlineverkoop in België immers al goed voor 20% van de omzet, een verdubbeling tegenover pre-coronatijden – en de trend zal volgens de keten aanhouden. 

Met de make-over gaat een totale investering van 2,5 miljoen euro gemoeid. Die gebeurde – waar mogelijk – duurzaam, in lijn met de ambities van Ikea om tegen 2030 100% circulair te zijn. Zo werd de oude vloer niet vervangen, maar hersteld.

Vorig artikelJysk zet nieuw record neer
Volgend artikelJezelf wapenen in de ‘war for talent’? Bouw je employer branding uit

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here