Iglo-eigenaar stapt in labo-vis

0
14

Nomad Foods, eigenaar van onder meer Iglo en Findus, gaat samenwerken met het Amerikaanse bedrijf BlueNalu, om visproducten te ontwikkelen op basis van celcultuur.

Vraag naar vis(producten) blijft stijgen

Europa’s grootste diepvriesgroep vertelde gisteren aan Reuters dat ze van plan is om producten op basis van labo-vis te commercialiseren om zo te helpen voldoen aan de stijgende vraag en om de wereldwijde visvoorraden op lange termijn te vrijwaren.

Nomad Foods en BlueNalu zullen zich samen bezighouden met marktonderzoek en consumenteninzichten. Verder willen ze nagaan wat nodig is om de goedkeuring van regelgevende instanties te verkrijgen en nieuwe bedrijfs- en productmogelijkheden voor de Europese markten verkennen.

Europa is de grootste visimporteur ter wereld. Volgens het Blue Economy Report van de Europese Unie consumeren de Europese burgers meer dan drie keer zoveel als ze produceren. “Het belang van duurzaamheid is nog nooit zo duidelijk geweest, en de rol van technologie in het vervullen van deze behoeften wordt steeds groter”, zei Stefan Descheemaeker, CEO van Nomad Foods.

Geen genetische manipulatie

Bij het door BlueNalu ontwikkelde procédé worden levende viscellen, geïsoleerd uit de spieren, het vet en het bindweefsel van een vis, waarna ze zich kunnen vermenigvuldigen. Belangrijk voor de Europese markt is dat er daarbij geen sprake is van genetische manipulatie.

BlueNalu ontwikkelt een aantal visproducten rechtstreeks uit viscellen. De nadruk ligt op vissoorten die doorgaans worden ingevoerd, moeilijk kweekbaar zijn, overbevist of niet-duurzaam zijn, of die vaak hogere niveaus van milieuverontreinigende stoffen bevatten.

Vorig artikelJezelf wapenen in de ‘war for talent’? Bouw je employer branding uit
Volgend artikel“Belgische broodcultuur is duurzaam aan het omslaan naar gezondere alternatieven”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here