Groen of goed, als het maar geen Black Friday is

0
23

Good Friday, Green Friday of Feel-Good Friday; het is dit jaar ‘in’ om niet mee te doen met Black Friday. Ook Dille & Kamille, Intratuin en Cameleon keren zich nu van het koopjesfeest af en doen hun eigen ding.

“Ga niet shoppen”

Nu duurzaamheid een heet hangijzer wordt in de retail en er dit jaar sowieso al de vrees is voor bevoorradingstekorten, distantiëren steeds meer retailers zich van Black Friday. Het uit Amerika overgewaaide koopjesfestijn gaat dit jaar op 26 november door, maar een groeiende groep grote retailers doet niet mee.

Na onder meer Xandres, Decathlon en Kiabi, laten nu ook Dille & Kamille, Intratuin en Cameleon weten dat ze alternatieve plannen hebben voor de dag. Zowel Dille & Kamille als Intratuin sluiten zich aan bij de Green Friday-beweging, een initiatief van Trees for All. Die organisatie plant nieuwe bossen aan en herstelt bestaande bossen, dit jaar in Limburg en Centraal-Vietnam. Beide retailers sponsoren de bomenactie.

In het kader van de Green Friday-beweging belooft Dille & Kamille bovendien noch commerciële acties noch advertenties te communiceren met Black Friday, maar consumenten in tegenstelling aan te sporen om vrijdag de natuur in te gaan in plaats van te shoppen. De keten op haar onlinekanalen ook ‘groene’ content posten, zoals wandelroutes en ecologische tips.

Goede doelen

Ook Intratuin stelt zich vragen bij Black Friday, aldus communicatiemanager Lobke Samallo tegenover Retailtrends, zeker in de huidige context. De koopjesdag valt sowieso al vrij ongelukkig in de aanloop naar de commercieel belangrijke kerstdagen, maar nu komen daar nog de voorbije lockdowns bovenop. “De winkels moesten dicht vorig jaar en het is de vraag hoe echt de aanbiedingen daadwerkelijk zijn. Het begon een negatief sfeertje te krijgen”, zegt Samallo.

Outletformule Cameleon gaat dan weer voor ‘Feel-Good Friday’: 50% van de winst gaat op vrijdag 26 november naar drie goede doelen. De klant mag bepalen hoe de verdeling zal gebeuren door te stemmen. Het doel met de meeste stemmen krijgt 50% van de winst, het tweede 30% en het derde 20%. De genomineerde goede doelen zijn een beschutte werkplaats, een vrouwenorganisatie en een kinderopvangtehuis.

Vorig artikelStaking voorlopig afgewend na akkoord bij Carrefour Mestdagh
Volgend artikelBijkomende inspanningen om arbeidskrapte aan te pakken zijn goed: “Al zal er meer nodig zijn

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here