Groep Colruyt werkt aan een nieuwe keten voor Belgische biologische tarwe

0
24

De Groep Colruyt, vijf bioboeren, een molen en een bakkerij gaan samenwerken om een nieuwe keten te vormen voor Belgische biologische tarwe. De bedoeling van deze samenwerking is dat er Belgische biologische broden worden van gebakken, verkrijgbaar in de Bio-Planet winkels vanaf najaar 2022. “Elke speler in de keten houdt zich aan zijn taak en doet wat hij weet te doen. Wel werden vooraf duidelijke afspraken gemaakt tussen de partners over kwantiteit, kwaliteit en prijs”, legt Jan Van Holsbeke, directeur van de Bio-Planet divisie, uit.

De supermarktketen Hal heeft reeds enige ervaring opgedaan met het opzetten van partnerschappen met landbouwers en de keten als geheel. “Als volledig Belgisch familiebedrijf streeft de Groep Colruyt ernaar om zoveel mogelijk producten in België aan te kopen”, legt Saskia De Block, hoofd land- en tuinbouw van de Groep Colruyt, uit. “Vier jaar geleden zijn we begonnen met ons eerste samenwerkingsproject in de land- en tuinbouw, en sindsdien hebben we verschillende partnerschappen lopen”.

Er is geen pasklare oplossing. “We kijken naar de uitdagingen van elke productgroep, zowel op productie- als ketenniveau,” zegt De Block. “De ervaring heeft ons geleerd dat er in de land- en tuinbouw geen gemakkelijke projecten zijn, maar de grote toegevoegde waarde is dat we rechtstreeks, transparant, constructief en open met elkaar praten. Dat is hoe we oplossingen vinden. Dat is een hele sprong, niet alleen voor de telers, maar ook voor ons, de Groep Colruyt.

De teelt van broodtarwe is financieel onzeker

Volgens De Block was dit ook het geval bij het opstarten van deze nieuwe Belgische biologische broodketen. “We merkten dat er nauwelijks brood van Belgische tarwe in de rekken lag, ondanks de vraag van de consument”, zegt de groep Colruyt. De reden is eenvoudig: voor de Belgische landbouwers is de teelt van broodtarwe financieel onzeker. De prijs van broodtarwe ligt dicht bij die van voedertarwe, terwijl de opbrengst veel lager is. De onvoorspelbaarheid van het Belgische weer treft ook de tarweboeren doordat het schommelingen in de tarwekwaliteit veroorzaakt. De boeren zijn terughoudend om op broodtarwe over te schakelen omdat zij geen gegarandeerde markt hebben en moeten concurreren met uit Duitsland en Oost-Europa ingevoerde broodtarwe.

Samenbrengen van diverse schakels

Om deze cyclus te doorbreken en een antwoord te bieden op de vraag van de consument naar lokaal geproduceerde voeding, heeft de Groep Colruyt verschillende schakels in de biologische broodketen samengebracht. Het gaat om vijf biologische landbouwers, de bloemenmolen Molens van Oudenaarde, de bakkerij Atelier du Pain en de biologische supermarkt Bio-Planet. De afgelopen maanden zijn zij rond de tafel gaan zitten en hebben zij een akkoord bereikt over hoeveelheid, prijs en kwaliteit.

Samenwerking moet zuurstof brengen

Om uiting te geven aan hun wederzijds engagement, hebben zij donderdag 27 mei 2021 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend op de biologische boerderij van Damien en Guy Depraetere in Deftinge, Oost-Vlaanderen. “Deze overeenkomst moet de boeren, molenaars en bakkers de nodige zuurstof verschaffen en hun afzet veilig stellen”, zegt Jan Van Holsbeke van Bio-Planet. “Maar tegelijk hopen we dat het de Belgische biologische tarwesector een duwtje in de rug zal geven, zodat andere biologische producenten de sprong wagen.”

De vijf biologische tarweboeren, die geografisch over België verspreid zijn, hebben dit jaar 12 hectare biologische tarwe ingezaaid. Als alles goed gaat, verwachten ze in augustus ongeveer 55 ton tarwe te oogsten. Zij kunnen een beroep doen op het Inagro-testcentrum in West-Vlaanderen voor de selectie van tarwerassen en teeltadvies. “Eiwitkwaliteit is zeer belangrijk in broodtarwe. Daarom is het belangrijk om met de juiste rassen te werken,” legt biologische landbouwer Guy Depraetere uit. “Inagro helpt ons daarbij.”

In de bio-akkerbouw is vruchtafwisseling ontzettend belangrijk. Graanteelt is essentieel als rustteelt voor boer en bodem en geeft de mogelijkheid te investeren in een nateelt die goed is voor koolstofopslag, erosiebestrijding en stikstofbeheer,” vertelt Guy Depraetere, bioteler van aardappelen, kolen, pompoenen, bonen en knolselder in Lierde. “Ik kies bewust voor producten met een meerwaarde, zoals baktarwe. Een lokale afzetmarkt en een correcte prijs zijn echter doorslaggevende factoren. Dat alle partners een duurzaam ketenengagement aangaan, vergemakkelijkt en verantwoordt de stap naar bakgranen voor mij als bioboer, toch de eerste schakel op weg naar volledig Belgisch biobrood.”

55 ton broodtarwe voor 115.000 broden broodtarwe

Wanneer de broodtarwe in augustus wordt geoogst, wordt ze in de molens van Oudenaarde vermalen tot Belgisch biologisch meel. 55 ton broodtarwe levert ongeveer 36 ton meel op. Daarna zal de bakkerij Atelier du Pain beginnen met de verwerking van de biologische broden van hoge kwaliteit, ongeveer 115.000 stuks in totaal. Deze zullen verkrijgbaar zijn in de 31 winkels en in de Bio-Planet online shop. “Wij mikken op drie verschillende soorten gedehydrateerd biologisch brood en onderzoeken samen met Atelier du Pain welke we zullen aanbieden”, legt de afdelingsmanager van Bio-Planet uit.

Op lange termijn wil de biologische supermarkt het aandeel van Belgisch brood in zijn schappen verder verhogen. “Dat blijft het belangrijkste doel van deze nieuwe keten: onze klanten brood aanbieden van Belgische grondstoffen en door Belgische operatoren, en zo een positieve beweging op gang brengen die de Belgische biosector zal laten bloeien”, legt Jan Van Holsbeke uit. “Als Bio-Planet willen we echt een pionier zijn in het opzetten van duurzame partnerschappen met lokale producenten en ketens.”

Bron: VILT

Beeld: Colruyt Group

The post Groep Colruyt werkt aan een nieuwe keten voor Belgische biologische tarwe appeared first on B&B/P&P, Professioneel magazine voor de Belgische brood- en banketbakker, chocolatier, confiseur en ijsbereider.

Vorig artikelGeneral manager Coolblue België maakt opmerkelijke carrièremove
Volgend artikelHoe deze Gentse fintech scale-up in de voorbije vier jaar 676% omzetgroei liet optekenen: “Je technologie moet goed zijn maar toch gaat het vooral om de juiste mensen vinden”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here