Winkelhieren blijft vooral een fysieke ervaring: 98% kmo-retailers heeft (ook) een “stenen” winkel, slechts 2% verkoopt enkel online

0
92

Winkelhieren – of shoppen bij lokale handelaars, zoals warm aanbevolen door UNIZO – blijft een uitgesproken fysieke ervaring. Dat blijkt uit de resultaten van een zopas afgeronde korte UNIZO-bevraging daarover. Van alle ondervraagde kmo-handelaars, ook zij die aan e-commerce doen, heeft vandaag nog altijd 98% minstens één fysieke winkel. Voor de covidcrisis lag dat aandeel op 99%, een klein verschil dus. Dat betekent dus dat het aandeel kmo-handelaars dat énkel inzet op online verkoop en social selling nog altijd “maar” 2% bedraagt, tegenover 1% anderhalf jaar geleden.

Dat vasthouden aan een “stenen” winkel betekent echter allerminst dat kmo-winkeliers op vlak van digitale verkoop ter plaatse zijn blijven trappelen. Zo steeg, bijvoorbeeld, het aandeel handelaars met een eigen webshop sinds de crisis van bijna 4 op 10 (37%) naar bijna 5 op 10 (48%). En als het aan de ondervraagde handelaars ligt, zal dat aandeel binnen dit en twee jaar oplopen tot bijna  6 op 10 (58%). “Maar voor wie zijn of haar lokale aanwezigheid, persoonlijke aanpak en meerwaarde maximaal in de verf wil zetten, gaat er nog altijd niets boven een fysieke winkel”, verklaart Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO de volgens hem logische uitkomst van de UNIZO-enquête. Die fysieke winkels blijven volgens UNIZO ook cruciaal om onze kernen in steden en gemeenten levend en aantrekkelijk te houden. “En zoveel mogelijk winkelhieren is de voor de hand liggende manier om ze daar ook te houden.”

“Uiteraard ben je net zo goed aan het winkelhieren – en dus goed bezig – als je in een lokale webshop zonder of met fysiek verkooppunt shopt”, voegt Danny Van Assche van UNIZO daar meteen aan toe. “Want ook wat je daar koopt komt rechtstreeks ten goede aan de lokale ondernemer achter die shop, die hier toegevoegde waarde creëert, belastingen betaalt, mensen tewerkstelt, lokale initiatieven steunt… Als je sowieso van plan bent online te winkelen, kies dan niet zomaar voor grote internationale webshops die onze lokale economie en maatschappij eerder verarmen dan verrijken. Maar ga op lokale ontdekkingstocht en je zal meer dan eens een veel origineler aanbod vinden.”

Tabel gebruikte verkoopskanalen voor covid
Tabel gebruikte verkoopskanalen nu
Tabel gebruikte verkoopskanalen later

Uit de enquêteresultaten van UNIZO blijkt overigens dat niet alleen online verkoop via webshops “here tot stay” is. Ook de verkoop via sociale media (social selling) en het opnemen van bestellingen via e-mail maakten de afgelopen periode sprongen voorwaarts. Multichannelverkoop is, nog meer dan voorheen, de norm geworden in het kmo-retaillandschap. “Die alomtegenwoordigheid van lokale handelaars maakt dat geen enkele consument nog een excuus heeft om niet te winkelhieren”, besluit Danny Van Assche.

Vorig artikel25,77% meer starters dit voorjaar dan in eerste helft 2020 en 13,93% meer dan midden 2019
Volgend artikelTeveel sectoren zien essentiële steun wegvallen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here