Hoe deze Nederlandse tweeling in 5 jaar tijd een bedrijf met 70 werknemers uitbouwde: “Wij leerden door te zetten, toen niemand in ons geloofde”

0
24

Anne en Esther Vedder

Van een samenwerking met Chantal Janzen tot pop-upstores in de Bijenkorf: de ondernemersdromen van de Nederlandse tweelingzussen Anne en Esther Vedder lijken één voor één uit te komen. In vijf jaar tijd toverden zij hun idee om gepersonaliseerde sieraden te lanceren om tot een succesvol miljoenenbedrijf: Vedder & Vedder. Sinds kort heeft de tweeling zelfs een eigen serie op video-on-demanddienst Videoland. “Wij leerden door te zetten, op een moment dat niemand in ons geloofde. Dat is meteen ook het geheim van ons succes: blijf geloven in jezelf!”

De eeneiige tweeling doet van jongs af aan al alles samen, zegt Esther Vedder aan het begin van het gesprek. “We zaten met elkaar op school, naast elkaar in de klas en hadden altijd dezelfde vriendinnen. Later zijn we, vanzelfsprekend, dus ook maar samen gaan studeren.”

“In die tijd gaven wij workshops sieraden maken. Daar verdienden we een aardig zakcentje mee. Toen we afstudeerden, mochten we van onze moeder een sieraad uitzoeken. Dat wilden we graag persoonlijk maken, door in het sieraad haar handschrift te laten graveren. We zochten overal: bij juweliers, online, maar het was nog nergens mogelijk.”

“Vanaf dat moment dachten Anne en ik: dan doen we het zelf wel. We konden immers al zelf sieraden maken, dus hoe moeilijk kon het zijn? We zochten uit hoe het moest, gingen zelf aan de slag en droegen het sieraad met trots. En wat bleek? Iedereen vond het ontzettend leuk en origineel! Mensen kwamen spontaan op ons af en zeiden: ‘Dat wil ik ook wel, zo’n sieraad met het handschrift van een dierbare.’ Toen is het balletje aan het rollen gegaan.”

Vedder & Vedder ontwierp een speciale juwelenlijn voor de Britse zangeres Rita Ora

Alles zelf uitvinden

Omdat de zusjes helemaal geen startkapitaal hadden, deden ze alles zelf. Inclusief het bouwen van een webshop, vertelt Anne Vedder. “Die eerste website heb ik helemaal zelf gebouwd. Ik kon er niks van, maar zocht me suf naar filmpjes op YouTube. Uiteindelijk stond er een eerste versie live. Vol bugs, maar het werkte. Tsja, zonder geld moet je creatief zijn.”

Geloven in jezelf is wat ons betreft het allerbelangrijkste aspect van ondernemen

Zo kochten de zussen de machines voor het vergulden van hun sieraden van hun laatste studiefinanciering. En het proces rondom het vergulden? Ook dat leerden zij zichzelf aan, zegt Esther Vedder. “Dit was next level sieraden maken. We hebben nachten op kantoor doorgebracht omdat het de eerste honderd keer niet goed ging. Dat vergulden is namelijk best een scheikundig proces. Dat moesten we stap voor stap doorlopen en onszelf eigen maken. Als iets niet lukte, zochten we net zolang, totdat het wel kon. Ja, wij hebben echt alles gegeven!”

Doorgaan wanneer niemand in jou gelooft

Volgens Esther Vedder is het bedrijf groot geworden met veel vallen op opstaan. De grootste valkuil? Niet voldoende in jezelf geloven, krijgen we als antwoord. “Inmiddels weten we dat ‘geloven in jezelf’ een vereiste voor succes is. Het is volgens ons zelfs het allerbelangrijkste aspect van ondernemen. Je moet ervan overtuigd raken dat jij niemand nodig hebt om jouw succes te maken. Dat waren wij in het begin nog niet. Toen hadden we het gevoel dat we andere mensen nodig hadden. En daar werden we te goedgelovig van. Dat is ons, zeker in die beginperiode, soms duur komen te staan. Inmiddels weten we dat wij het zelf kunnen. Jij bent het succes, en niemand anders.”

De tweeling beschouwt ondernemen bijna als topsport. “Wil je een gouden medaille behalen? Dan laat je alles voor die ene ultieme droom. Dat doe je als ondernemer ook. Zo zijn wij, vooral in het begin, echt door het stof gegaan”, laat Anne Vedder weten.

“We gingen niet naar feestjes en festivals, hebben jarenlang niet gereisd. En iedereen in onze omgeving vroeg: ‘waarom doen jullie dit? Jullie verdienen helemaal niks en toch blijven jullie doorgaan.’ Maar wij wisten: ooit gaat het veranderen. Zo leerden we door te zetten, op een moment dat niemand in ons geloofde. En dat is het geheim van ons succes: blijf geloven in jezelf!”

Publiciteit via Instagram

Zonder startkapitaal word je creatief. Niet alleen in processen, maar ook in je marketing en sales, benadrukt Esther Vedder. “Toen wij net begonnen, probeerde elk sieradenmerk bij de juwelier terecht te komen. Wij wilden dat ook wel, maar konden helaas niet. Want displaypakketten en voorraden zijn nu eenmaal erg duur. Daarom pakten wij het anders aan. We gingen online, met een webshop voor sales en Instagram voor de marketing. Uiteindelijk bleek juist die keuze cruciaal voor ons succes.”

Sieraden maken konden we wel, maar geld uitgeven nog niet. Dan maken we toch gewoon een gratis sieraad voor een bekend persoon?

De zussen dachten na over hoe ze snel meer bekendheid konden krijgen en kwamen op een idee. “Sieraden maken konden we wel, maar geld uitgeven nog niet. Dan maken we toch gewoon een gratis sieraad voor een bekend persoon, bedachten we? In die tijd plaatste Chantal Janzen (bekende Nederlandse actrice, musicalster, presentatrice, zangeres én televisieproducent; nvdr) een foto met daarop een handgeschreven ‘mama’ van haar zoontje. Het bleek de eerste keer dat haar zoontje dit woord had geschreven. Een gouden kans voor Vedder & Vedder.”

Ze graveerden het handgeschreven ‘mama’ in een sieraad en stuurden het naar haar op. “Chantal Janzen vond dat zo leuk dat ze het droeg én er een foto van plaatste op Instagram. Publiciteit van onschatbare waarde die onze business een enorme boost heeft gegeven!”

Dromen van flagship store in New York

Inmiddels is Vedder & Vedder een serieus bedrijf met 70 werknemers en tal van professionele samenwerkingen, voornamelijk op social media. Nu Nederland, België en Duitsland massaal vallen voor de juwelen van de tweelingszussen, durven ze nog grootser te dromen. “Er staat nog heel veel op onze buckitlist”, geeft Anne Vedder aan. “Zo komen we dit jaar met een nieuwe grote samenwerking met een heel bekend Amerikaans iemand. Alles staat al in de steigers, maar we mogen het nog niet naar buiten brengen.”

De nummer één droom? Een wereldwijd bekend merk worden, klinkt het uit de mond van zus Esther. “Onze meisjesdroom is toch wel bekend worden in Amerika. Een flagship store in New York, dat lijkt ons wel wat.”

Eigen serie op videoland

Op weg naar die droom, pakt de tweeling ook nog even een eigen serie op Videoland, video-on-demanddienst van RTL Nederland, mee. Esther Vedder geeft graag tekst en uitleg: “RTL vroeg of zij ons een paar maanden lang mochten komen filmen. Onze eerste gedachte? Dat gaan we echt niet doen! Maar toen we er wat beter over nadachten, vonden we het toch wel leuk. Toen wij zelf begonnen, hadden we het heel fijn gevonden om van een andere jonge vrouw te leren hoe zij haar bedrijf runt. Op dit moment willen wij graag zelf die inspiratiebron zijn voor (jonge) mensen die een bedrijf willen starten, dus belden we RTL op en zegden we toe.”

Of Vedder en Vedder achteraf gezien nog geen spijt hebben van hun beslissing om mee te werken aan een eigen serie? Absoluut niet, zegt Anne Vedder. “We hebben er heel veel volgers bij gekregen en ontvangen dagelijks heel wat leuke berichtjes. Zoals: ‘ik heb vannacht niet geslapen omdat ik zo veel inspiratie heb gekregen van jullie serie.’ De meiden die dat sturen, leren van ons dat als je iets echt graag wilt en er voor de volle honderd procent voor gaat, je het ook kunt bereiken. En daar doen we het voor!”

Bron: Bloovi

Vorig artikelHoe deze Nederlandse tweelingzussen in vijf jaar tijd een succesbedrijf met 70 werknemers uitbouwden: “Wij leerden door te zetten, toen niemand in ons geloofde”
Volgend artikelDelhaize stunt met Nespresso

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here