Coronapas heeft een negatief effect op de omzet

0
67

Twee weken na de invoering van de coronapas (CST) in Vlaanderen en Wallonië en een maand na invoering in Brussel, zien we het effect voor de betrokken sectoren: twee derde van de zaken meldt een omzetdaling. Dit is één van de resultaten van een enquête die NSZ in samenwerking met Horeca Brussel en Recrea België, beiden aangesloten bij NSZ, heeft gehouden bij ongeveer 250 bedrijven daags voor het Overlegcomité. “Voor ongeveer 30% bedraagt het verlies meer dan 20%. Dat klanten niet komen omdat ze geen CST hebben, is de meest genoemde reden.” De meeste klanten die er een coronapas hebben, tonen deze meestal spontaan. Bij 1 op 5 klanten is er discussie over het tonen van de pas of werd er een vals CST getoond. “Het CST mag enkel een zeer tijdelijke tool zijn, vooral omdat dit een pak extra werk betekent voor de uitbater. Politici moeten hun verantwoordelijkheid nemen”, benadrukt NSZ.

De vrees van veel horeca- en fitnesszaken en zelfstandigen uit de evenementensector blijkt helaas werkelijkheid: het CST heeft een negatief effect op de omzet. Twee weken na de invoering van de coronapas in Vlaanderen en Wallonië en een maand na invoering in Brussel zijn de nationale resultaten negatief voor de betrokken sectoren. Twee derde van de betrokkenen meldt namelijk een omzetdaling. Dit is een van de conclusies uit een enquête die NSZ in samenwerking met Horeca Brussel en Recrea België (de federatie die duizenden zelfstandigen en KMO’s  samenbrengt uit de vrijetijdssector die in België gevestigd zijn), heeft gehouden bij ongeveer 250 bedrijven. “Helaas bedraagt het verlies voor ongeveer 30% van de ondervraagden meer dan 20%. De Brusselse horecasector werd het zwaarst getroffen”, duidt NSZ-woordvoerder Ann Van Doren.

De meest genoemde reden komt niet als een verrassing: “Klanten komen niet omdat zij geen coronapas hebben. Dit is vooral het geval in Brussel, waar de vaccinatiegraad laag is. Groepen worden steeds zeldzamer, omdat er altijd minstens één persoon in de groep is die niet gevaccineerd is.”
De meeste klanten die wel een coronapas hebben, tonen die spontaan. “Nog een vaststelling: de app werkt soms niet en bij 1 op 5 klanten krijgen uitbaters bij de controle te maken met discussies of zelfs pogingen tot fraude.” 

NSZ vraagt de overheid nogmaals hun verantwoordelijkheid te nemen. “Het CST kan slechts een zeer tijdelijk iets zijn, vooral wanneer de overheid de Brusselse bedrijven verplicht dezelfde regels te hanteren als elders in het land. Sinds de invoering van het CST is de vaccinatiegraad in Brussel met amper 2,3% gestegen. Het CST is, in Brussel althans, dus niet de tool die niet-gevaccineerden er toe brengt zich te laten vaccineren en intussen zijn het de zelfstandige ondernemers die lijden onder de maatregel.

Vorig artikelGoed dat in principe alle bedrijven kunnen open blijven, maar maatregelen zijn toch bijzonder ingrijpend en voor sommige sectoren dramatisch
Volgend artikelVerplicht telewerk: een ‘fausse bonne idée’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here