Annemieke Dubois: “Gelukkig heb ik ook best wat mannelijke energie in mij om zaken in beweging te brengen en kordaat beslissingen te nemen”

0
77

(© Frank Pittoors)

Twintig jaar werkte Annemieke Dubois als headhunter voor de farma- en biotechsector. In 2012 besloot ze om niet langer bedrijven met de juiste kandidaten te matchen, maar volop haar pijlen te richten op liefdespartners. Ze maakte de switch van headhunter naar hearthunter en startte haar personal matchmaking-verhaal met een franchise van een internationaal matchmakingbureau. In 2020 richtte Dubois haar eigen high-end datingbureau Jade & Jules op en helpt ze single mannen met een succesvolle carrière bij hun zoektocht naar een geschikte levenspartner.

Ondernemersbloed

Haar ondernemersverhaal startte 14 jaar geleden, laat Annemieke Dubois aan het begin van het gesprek weten. “Ik heb lang in een kader meegedraaid en mij strikt aan de geldende regels en instructies moeten houden, tot ik de tijd rijp achtte om het veilige nest te verlaten.”

“Het ondernemen heeft altijd in mijn bloed gezeten. Ik ben opgegroeid in een ondernemersfamilie en werkte vanaf mijn twaalfde tijdens de weekends mee in de zaak van mijn moeder. Bovendien ben ik een pionier, ik hou ervan om van een onbeschreven blad een boek te schrijven. Het kader waarin ik jarenlang had meegedraaid, hield me dus klein. De beslissing om dat te doorbreken en definitief achter mij te laten, heeft me energie, creativiteit en vleugels gegeven. De slapeloze nachten waren er zeker en vast maar de ideeën, creativiteit en zin om te ondernemen was veel groter dan de angst.”

De slapeloze nachten waren er zeker en vast maar de ideeën, creativiteit en zin om te ondernemen was veel groter dan de angst

Van headhunter naar hearthunter

“Ik ben mijn eerste matchmakingbedrijf gestart als franchise van een internationale matchmakingsgroep naar aanleiding van een artikel in Sabato. Daarin vertelde de millionaire matchmaker en oprichtster van Berkely, Mairead Mollow, al knipogend dat ze iemand zocht om de franchise van België op te starten. Ik voelde de energie onmiddellijk stromen”, vertelt Dubois.

“Samen met Genevieve Heintz, waarmee ik bij hetzelfde bedrijf headhunter ben geweest, schreef ik een businessplan en legde het voor. Zes maanden later waren we up and running. Het Belgische filiaal hebben we helemaal from scratch opgebouwd. Het werd een prachtig ondernemersverhaal. We zijn gestart ten tijde van online dating en de opkomst van Tinder. Door onze tegendraadse beweging schreef de pers er gretig over. Toen in 2017 een koper op ons pad kwam, verkochten we het bedrijf met groot succes”, zegt ze met niet weinig trots.

(© Frank Pittoors)

Zo’n franchise gaf ons een veilig gevoel”, legt Dubois uit. “Je start dan wel helemaal van nul met jouw filiaal maar je kan meesurfen op een bestaande organisatie, hun support en onderbouw. De internationale groep bestond bovendien al 10 jaar waardoor je de expertise en credibiliteit er meteen bij koopt. Anderzijds, als één iemand het verknoeit, brengt dat de reputatie van alle andere franchisenemers in het gedrang. Alles heeft zijn voor- en nadelen.”

Na de verkoop keerde Annemieke Dubois toch terug naar haar roots als headhunter, al miste ze snel het matchmaken. “Mijn ondernemerszin nam weer de bovenhand en ik begon na te denken over hoe ik nog beter mijn klanten een matchmaking op maat kon aanbieden. In 2020 – in volle coronaperiode – waagde ik opnieuw de sprong – van scratch zoals ik het graag doe – met een eigen high-end matchmakingbedrijf én een nieuw businessmodel.”

Jade & Jules

Dubois wilde een bedrijfsnaam waar een vrouwelijke én mannelijke naam in vervat zit en die je zowel in het Engels als in het Frans kan uitspreken, mochten er ooit internationalisatieplannen op tafel liggen. “Zoals de etiquette het voorschrijft met de vrouwennaam vooraan”, lacht de onderneemster die haar onderneming ‘Jade & Jules’ doopte.

“De meeste relatiebureaus in Europa doen aan member to member matchmaking”, legt Dubois uit. “Mannen en vrouwen schrijven zich in en het relatiebureau gaat dan binnen hun klantenbestand op zoek naar de juiste partner. In mijn ogen is deze aanpak veel te beperkend want wat is de kans dat de man of vrouw van je leven net op dat ogenblik bij eenzelfde relatiebureau is aangesloten? Bovendien zijn er in ieder relatiebureau in Europa 70% vrouwen ingeschreven en 30% mannen.”

Mijn drijfveer is altijd geweest om duurzame relaties tot stand te brengen. Dat deed ik als headhunter al, en nu dus ook als matchmaker. Op basis van zo een businessmodel ben je puur bezig met het managen van verwachtingen en het zoeken naar geschikte dates. Vandaar dat ik het anders aanpak en de headhunters approach heb toegepast voor één duidelijk afgelijnde doelgroep. Lucratief misschien niet de meest interessante piste, maar ik verkies kwaliteit boven kwantiteit.”

(© Frank Pittoors)

Uitdagingen

Opstarten in volle coronatijden was een hele uitdaging, met dates die niet konden plaatsvinden in de gebruikelijke settings zoals een restaurant of café. “Tegelijkertijd heerste de nood en huidhonger en zorgden de vele scheidingen ervoor dat de telefoon roodgloeiend stond”, herinnert Dubois zich.

Bovendien hangen er bepaalde vooroordelen rond matchmaking agencies, beseft de zaakvoerster van Jade & Jules. “Eerlijk? Ik vind dat heerlijk. Ik hou ervan om op een rebelse, eigenzinnige manier een bedrijf te starten dat niet alledaags is en iedereen verrast met een vernieuwend businessmodel.”

Ik spreek dezelfde taal als mijn klanten die meestal ook ondernemers zijn. Zo win ik aan credibiliteit en kan ik hen leiden naar de taal van hun hart

Zelf heb ik als single vrouw, mama én onderneemster diverse ballen hoog te houden. Al die rollen combineren is zeker niet evident”, klinkt het openhartig. “Gelukkig heb ik naast veel vrouwelijke energie ook best wat mannelijke energie om zaken in beweging te brengen en kordaat beslissingen te nemen.”

Al geef ik toe dat ik hiermee ook mannen intimideer”, zegt ze geamuseerd. “Al heb ik tot dusver nooit het gevoel gehad dat ik mij als vrouw extra moet bewijzen Ik spreek dezelfde taal als mijn klanten die meestal ook ondernemers zijn. Zo win ik aan credibiliteit en kan ik hen leiden naar de taal van hun hart.”

“Ik moet er wel blijvend voor zorgen dat ik de juiste balans behoud tussen mijn daadkracht in mijn rol als ondernemer, mijn coachingskills in mijn rol als people manager voor de kantoormedewerkers, mijn empathie als matchmaker, mijn vrouwelijke energie als vrouw en tenslotte ook mijn zorgzame energie in mijn rol als mama. Dat vraagt een constant bewustzijn.”

(© Frank Pittoors)

“Tegelijkertijd zijn we vergeten hoe we diepgaande connecties moeten aangaan. Iedereen die deze veegvriendelijke online dating apps probeert, komt er al snel achter dat de authenticiteit, persoonlijkheid en intimiteit veelal verloren gaan. Eenzaamheid kan dan om de hoek loeren want ook al ontmoet je veel andere singles, die echte diepgaande connectie ontbreekt.”

Daarom is persoonlijke matchmaking zo belangrijk de dag van vandaag om terug betekenisvolle en langdurige relaties te vinden. Zo willen we meehelpen aan een minder eenzame wereld”, aldus Dubois.

Authenticiteit blijvend omarmen

Wat de toekomst gaat brengen? In de eerste plaats blijft ze zoeken naar evenwicht en balans, zegt Dubois. “Zo heb ik op vier maanden mijn boek ‘RQ. Verhoog je relationele intelligentie: voor singles’ geschreven. dat was de hel, maar ik heb het toch maar gedaan.”

“Evenwicht is voor mij de dualiteit van mijn kracht en kwetsbaarheid die ik in mij draag. Tot rust kom ik in de natuur. Ook me-time is belangrijk. Het evenwicht vinden tussen geven en nemen en vrijheid en verbondenheid.”

Dankzij de reis naar de emancipatie die we gemaakt hebben zijn we onderweg soms onze vrouwelijkheid verloren

“Professioneel wil ik continu innoveren om de beste kwaliteit te bieden aan mijn klanten en de beste versie van mezelf te blijven. Dit doe ik door me te omringen met experten met een grote diversiteit en mezelf constant te relativeren. Authenticiteit en echte connecties staan hierbij centraal”, benadrukt Dubois.

“Het advies dat ik heb voor andere vrouwen is dat we ons bewust moeten blijven van de kracht onze vrouwelijkheid, onze empathie en het zorgzame. Dankzij de reis naar de emancipatie die we gemaakt hebben zijn we onderweg soms onze vrouwelijkheid verloren. Dit heeft een impact op relaties, want een hetero man zoekt nog steeds naar vrouwelijkheid. Het is een zeer duaal gegeven want diezelfde man verwacht van ons dat we in een professionele setting denken als een man, maar thuis toch de vrouw zijn. Daarom is het belangrijk dat we de authenticiteit die eigen is aan het vrouw zijn blijven omarmen.”

Bron: Bloovi

Vorig artikelEthereum researcher Vivek Raman: ‘The Merge’ is kans voor Ethereum om Bitcoin van troon te stoten
Volgend artikelSafety drones van Citymesh moeten Genkse hulpdiensten ondersteuning bieden

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in