Collibra en Workday delen drie inzichten die start-ups en scale-ups kunnen gebruiken om door te groeien tot unicorn

0
40

Aan het succesverhaal van Collibra, de eerste Belgische unicorn, lijkt na 13 jaar voorlopig nog geen einde te komen. Het Software-as-a-Service bedrijf dat een data governance platform levert voor het efficiënt beheren van data als asset aan honderden bedrijven wereldwijd is inmiddels meer dan twee miljard euro waard. Toch was de weg naar succes ook voor Collibra best hobbelig en met de nodig valkuilen. Net als bij Workday, toonaangevend leverancier van enterprise cloud applicaties voor finance en human resources, dat inmiddels de status van ‘Big Tech’ heeft bereikt.

Stijn Christiaens, co-founder and Chief Data Citizen van Collibra, en Chris Byrne, Senior Vice President Technology and Customer Operations van Workday, bespraken de uitdagingen voor groeiende organisaties en deelden tips en learnings tijdens een webinar georganiseerd door Vlerick. Het leverde heel wat waardevolle inzichten op waarmee start-ups en scale-ups de weg richting unicorn- status kunnen plaveien. En misschien nog veel verder!

1. Blijf trouw aan je visie

Een grote uitdaging voor Collibra was dat het de oplossing levert voor een probleem waar veel organisaties zich tien jaar geleden nog niet van bewust waren en dat niet heel eenvoudig uit te leggen is. Ook leverden andere vendors toen services met dezelfde naam (data governance) die hele andere problemen oplosten. Dat zorgde voor verwarring bij potentiële klanten.

Bovendien waren – en zijn- nog niet alle organisaties klaar om over te gaan naar de cloud. “We hadden echt te maken met het innovators dilemma”, vertelt Stijn Christiaens, co-founder van Collibra. “Als organisatie moet je dan nog veel uitleggen en eerst awareness creëren rond het probleem dat jij kunt oplossen voor je klanten. Dat leidde tot een ingewikkelde sales propositie, waar ook nog regelmatig nieuwe producten en services aan werden toegevoegd.” Wat doe je dan? Pas je je dienstverlening aan? Verander je je visie? Laat je je leiden door de markt of kies je je eigen koers?

Stijn Christiaens, co-founder van Collibra

Workday kende vergelijkbare uitdagingen, met name vanwege hun volledig cloud gedreven platform, waar veel organisaties nog niet klaar voor waren. Chris Byrne: “Ook voor Workday was dit in de beginjaren een grote uitdaging, maar we wisten dat het cruciaal was om vast te houden aan onze originele visie van een volledig cloud gedreven platform en zijn daar niet van afgeweken.”

Dat is dan ook gelijk de belangrijkste tip en learning van beide organisaties: formuleer een heldere visie en blijf daar trouw aan. Ook Collibra is uiteindelijk trouw gebleven aan de originele visie. Met succes!

2. Investeer in mensen

Toen de eerste successen behaald waren, groeide Collibra enorm snel. Mensen werden in hoog tempo aangenomen en nieuwe kantoren in andere landen geopend. Chris Byrne herkent deze groeifase: “Het is verleidelijk om vooral in te zetten op snel veel mensen aannemen om maar door te kunnen groeien. Toch is het juist dan cruciaal om in te zetten op het aannemen van de juiste mensen. Mensen die passen bij je organisatie en bijdragen aan het beter maken van wat je bent begonnen. Zorg dus voor een kritisch selectieproces en hou daaraan vast.”

Daarnaast is het zeer belangrijk om de mensen die al voor je werken aan boord te houden. Investeer dan ook in het bouwen van een bedrijfscultuur: stel kernwaarden op en pas die toe: van recruitment tot leiderschap. Zorg voor betrokken werknemers door activiteiten te organiseren die gericht zijn op welzijn en betrokkenheid, hen inspraak te geven en te weten wat er bij hen speelt.

Collibra organiseert regelmatig allerlei activiteiten voor werknemers om te zorgen voor hun welzijn bijvoorbeeld. En Workday houdt vinger aan de pols door regelmatig surveys te houden onder zijn werknemers om te zien hoe het met hen gaat. Die mogelijkheid biedt Workday ook binnen zijn platform, waar Collibra zelf gebruik van maakt. Met dergelijke programma’s kun je als organisatie naast inzicht krijgen in het welzijn van je medewerkers, ook verborgen talenten ontdekken en mogelijkheden vinden voor verdere groei en ontwikkeling van werknemers.

Heldere processen zorgen voor duidelijkheid en maken uiteindelijk het werk voor iedereen prettiger

Een aanvullende tip voor snelgroeiende organisaties komt van Mairie Cameron, Director of People Operations bij Collibra: “Onderzoek welke processen nodig zijn voor je organisatie en zorg dat je deze zo vroeg mogelijk implementeert. Als kleine organisatie kan dat nog relatief eenvoudig. Naarmate je langer wacht, wordt dit steeds moeilijker om voor elkaar te krijgen. Heldere processen zorgen voor duidelijkheid en maken uiteindelijk het werk voor iedereen prettiger.”

De key learning van zowel Collibra als Workday is dus: investeer in mensen, de belangrijkste asset van je organisatie. Door te investeren in een sterke bedrijfscultuur, met aandacht voor de ontwikkeling van en de zorg voor werknemers en die in heldere processen vast te leggen, is het makkelijker om de juiste mensen te vinden en te behouden.

Chris Byrne, Senior VP Technology & Customer Operations bij Workday

3. Blijf te allen tijde wendbaar

Het bereiken van de unicorn-status heeft Collibra geen windeieren gelegd, vertelt Stijn Christiaens: “Collibra kreeg veel zichtbaarheid en in België werden we eindelijk (h)erkend als Belgische organisatie. Maar naarmate je groter en zichtbaarder wordt als organisatie, is het een uitdaging om wendbaar te blijven.” Chris Byrne beaamt dit: “Alles wat je doet wordt onder de loep genomen en er zijn meer stakeholders waarmee je rekening dient te houden.”

Naarmate je groter en zichtbaarder wordt als organisatie, is het een uitdaging om wendbaar te blijven

Toch blijkt agility keer op keer een basisvoorwaarde voor het succes van organisaties, zoals het afgelopen jaar ook weer is bewezen. Voor Collibra maar ook voor Workday is agility geen loze kreet, maar een fundamenteel onderdeel van het DNA van de organisatie. En daarmee, zo lijkt het, een belangrijk ingrediënt van hun succesformules.

Blijf dus wendbaar als organisatie. Zorg dat je weet wat er speelt en dat je klaar bent daarop in te spelen. Agility begint in de basis van je organisatie en moet doorsijpelen tot in de mindset van je werknemers. Als start-up en zelfs als scale-up lijkt dit misschien vanzelfsprekend maar blijf er te allen tijde aandacht voor hebben zodat je wendbaar blijft tijdens iedere groeifase van je bedrijf. Want de kans is groot dat je anders blijft stilstaan.

Bron: Bloovi

Vorig artikelCoffee at Home is nieuwe webshop van Miko voor alle thuiswerkers
Volgend artikelDe beste ondernemer is geen copywriter

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here