Dit is de topdrie van jonge Nederlandse selfmade miljonairs⚡Gents duo lanceert ondernemersnetwerk voor vrouwen⚡Vlaamse scale-up haalt 4 miljoen euro op

0
92

Toeval of niet: de huidige topdrie van jonge selfmade miljonairs in Nederland bestaat enkel uit online ondernemers ⚡Generation WOW is het eerste uplifting ondernemersnetwerk voor vrouwen in België ⚡Vlaamse hospitality tech scale-up Apicbase haalt 4 miljoen euro op ⚡De missie van FAKTOR21: marketing- en salesteams beter maken via technologie⚡Belgische investeringsmaatschappij CIM Capitall gooit reddingsboei naar reisorganisator Neckermann.

1. Topdrie van jonge Nederlandse selfmade miljonairs bestaat uit online ondernemers

Het Nederlandse bedrijfsmagazine Quote heeft naar jaarlijkse gewoonte zijn top-100 van selfmade miljonairs jonger dan 40 jaar bekendgemaakt. Samen vertegenwoordigen die een waarde van vijf miljard euro. De topdrie van 2021 bestaat exclusief uit online ondernemers en hebben allemaal dezelfde leeftijd: 37 jaar. Het goud gaat naar Robert Vis (1,2 miljard euro), de oprichter van de Nederlandse unicorn Messagebird. Deze softwareontwikkelaar, intussen gewaardeerd op 3,8 miljard euro, groeide in 2020 met zo’n 50% of 300 miljoen euro. Robert Vis is daarmee meteen ook de jongste Nederlandse miljardair ooit.

Op de tweede plaats staat Adriaan Mol, gewezen zakenpartner van Robert Vis en goed voor 775 miljoen euro. Hij ontwikkelde niet alleen de communicatiesoftware van Messagebird, maar startte ook betalingsverwerker Mollie. Daarmee stond hij aan de wieg van maar liefst twee unicorns.

De topdrie wordt vervolledigd door Stijn Koster, die vorig jaar nog op het hoogste schavotje prijkte. Koster, goed voor 220 miljoen euro, is de oprichter van i3D.net, dat de hosting voor populaire internetgames verzorgt.

In de top-100 van Quote staan overigens maar liefst 25 nieuwe namen die boven de ondergrens van 11 miljoen euro zijn gegaan. De hoogste nieuwkomer is Richard Stitselaar (120 miljoen euro) die zijn vermogen grotendeels verdiende met de verkoop van zijn computerspellenbedrijf Vertigo.

2. Generation WOW: eerste uplifting ondernemersplatform voor vrouwen in België

Generation WOW, een initiatief van ondernemers Angelique Foré en Barbara De Beir, wil naar eigen zeggen ‘vrouwelijke ondernemers en decision makers ondersteunen om de juiste richting te nemen op vlak van business strategy en brand boosting’. Aan het ondernemersplatform voor ambitieuze vrouwen met een ‘spark’ is ook de podcast ‘Empower Your Network’ verbonden, waarin ondernemersverhalen van sterke vrouwen worden verteld en waarin de kracht van een netwerk wordt benadrukt. Galeriehouder Sofie Van de Velde bijt de spits af in de podcast.

“We hebben van de globale pandemie net zoals vele ondernemers gebruik gemaakt om onszelf en wat we doen te herdenken en te herplannen”, aldus Barbara De Beir. “We zijn ervan overtuigd dat deze economie zal zorgen voor nog meer dynamische bedrijvigheden. Vrouwen hebben het talent om flexibel om te gaan met deze bijzondere situaties.” Als het organisatorisch mag, zou in het voorjaar van 2022 een eerste grote Generation WOW-conferentie plaatsvinden in Oostende.

Angelique Foré en Barbara De Beir

3. Hospitality tech scale-up Apicbase haalt 4 miljoen euro op

Apicbase, in 2017 opgericht door chefkok Julien Burlat, Carl Jacobs, Pieter Wellens en Kim Rothuys, heeft in Series A-ronde, geleid door Volta Ventures, 4 miljoen euro groeikapitaal opgehaald bij bestaande investeerders Newion en AA Fund, alsook bij een aantal business angels.

Het gaat ontzettend hard voor de hospitality tech scale-up: door de digitale acceleratie in de hospitality & food-sector slaagde Apicbase erin een groei van 100% te laten optekenen. Het SaaS-platform wordt vooral ingezet door restaurantketens, ghost kitchens en grote cateringbedrijven om hun supply chain te vereenvoudigen via de cloud, inzichten in big data, geautomatiseerde berekeningen,…

Het verse groeigeld zal worden ingezet voor het verder optimaliseren en innoveren van de drie kerneigenschappen van het restaurant management platform, zijnde usability, scalability en forecasting via artificiële intelligentie. Daartoe zullen onder meer nieuwe developers worden aangetrokken. Tegen eind 2022 wil Apicbase zijn personeelsbestand in New York, Londen en Amsterdam verdubbeld hebben.

Apicbase co-founders Carl Jacobs en Pieter Wellens

4. FAKTOR21 maakt marketing- en salesteams performanter

Wanneer bedrijven opeens (veel) meer leads gaan aantrekken, is het voor de marketing- en salesteams niet altijd evident om daar maximale return uit te halen of met die gestegen volumes om te gaan. FAKTOR21, een spinoff van digital leadgen agency Websteak, is een initiatief van zeven marketing automation-specialisten en digitale experts die daaraan tegemoet willen komen door het meest gepaste CRM-systeem te helpen kiezen en implementeren. Met daarbij aandacht voor strategie, marketingpsychologie en de customer journey.

FAKTOR21 focust zich volledig op automation, waar organisaties volgens de initiatiefnemers heel wat kansen onbenut laten. “Klanten en leads worden nog lang niet altijd op een structurele manier bijgehouden of gecentraliseerd, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet”, aldus Stefan Kerkhof van FAKTOR21. “CRM is echter maar de eerste stap. Een groot gemis is dat organisaties wel contacten of leads hebben, maar daar dan vervolgens heel kortzichtig mee omspringen. Iemand aantrekken is één ding, maar daar dan niets meer mee doen, is natuurlijk bijzonder jammer. Niets is pijnlijker dan een slapende database waarop niet wordt gewerkt.”

Het team achter FAKTOR21

5. Investeringsmaatschappij CIM Capital neemt Neckermann over

De noodlijdende reisorganisator Neckermann lijkt wel een kat met negen levens: na het faillissement van moederbedrijf Thomas Cook kwam het bedrijf in zwaar weer terecht, en vervolgens kon aanvankelijke overnemer Wamos Group zijn financiële verplichtingen niet nakomen. Hierdoor zag het er alweer bijzonder slecht uit. Maar met de Belgische investeringsmaatschappij CIM Capital is nu toch een overnemer gevonden, of toch voor 41 (van de 46) reiswinkels en 110 (van de 128) werknemers. Investeringsmaatschappij Futura was ook overnamekandidaat, maar had volgens de handelsrechtbank een minder sterk dossier.

Het personeel van Neckermann zal vanaf 7 juni weer reizen kunnen verkopen in de winkels, terwijl volgende week al een team start om klanten te helpen via mail, telefoon en website. Gert De Caluwé, ex-CEO van Thomas Cook België en de Sunweb Group, wordt CEO van het nieuwe Neckermann.

Bron: Bloovi

Vorig artikelSociaal onderneemster Lien Uten: “Wij geven Indiase vrouwen niet gewoon geld of voedsel, maar de tools om zelf een betere toekomst te creëren”
Volgend artikelGeavanceerd waterhergebruik bij Westvlees

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here