Deze twee ondernemers startten in volle coronacrisis een nieuw bedrijf op: “Het ideale moment bestaat niet, je moet durven springen”

0
108

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Vexigo

Een nieuwe onderneming starten in volle coronacrisis, het is een gewaagde stap. Maar Jilke De Backer en Thomas Fockaert zagen hoe kmo’s en start-ups steeds vaker voor flexibele oplossingen kiezen om talent en expertise aan boord te halen. Vexigo heeft salesmensen, marketers en virtual assistants in huis die bedrijven ondersteunen. “Zo kunnen ondernemers focussen op wat ze graag doen en waar ze goed in zijn. Ze kunnen zich opnieuw richten op hun passie en minder op alle randzaken.”

De Backer en Fockaert zijn niet aan hun proefstuk toe, ze hebben al eerder samen een bedrijf opgericht. Met Vexigo willen ze bedrijven – vooral kmo’s en start-ups – ondersteunen op het gebied van sales, marketing (sociale mediakanalen beheren) en administratie (offertes, facturatie, HR,…). “Belgische bedrijven waren lang niet klaar voor flexibele werkoplossingen, maar de laatste jaren zagen we meer en meer openheid”, zegt De Backer. “De coronacrisis heeft die evolutie in een stroomversnelling gebracht. Zeker kmo’s en start-ups gingen op zoek naar efficiëntiewinsten en onderzochten hoe ze hun beschikbare middelen zo doeltreffend mogelijk kunnen inzetten.”

Het is een cliché, maar: never waste a good crisis

“Goede salesmensen, marketers of administratieve krachten zijn moeilijk te vinden”, vult Fockaert aan. “Bovendien hebben bedrijven niet altijd voldoende werk om iemand vast in dienst te nemen, laat staan voltijds. Met onze abonnementsformules bieden we een antwoord op die uitdagingen. Bedrijven kunnen voor een vast aantal dagen per maand externe expertise inhuren. Ze kunnen veel flexibeler inspelen op de noden van hun klanten en op nieuwe opportuniteiten.”

“We helpen ondernemers om hun focus terug te vinden. Ondernemen begint altijd vanuit een bepaalde passie. Maar als je bedrijf groeit, wordt je helemaal opgeslorpt door sales, marketing, administratie, HR,… en heb je nog amper tijd om met die passie bezig te zijn. Wij nemen een deel van dat werk uit handen zodat ondernemers kunnen focussen op wat ze graag doen, waar ze goed in zijn en waar ze echt toegevoegde waarde leveren voor hun klanten.”

Farmers en hunters

Vexigo bestaat nog maar sinds begin 2021, maar de vraag is groot. Kmo’s en start-ups zoeken vooral ondersteuning op gebied van sales, legt De Backer uit. “Verkopen blijft een drempel. Nieuwe mensen aanspreken, bestaande contacten warm houden, klantenrelaties opbouwen: veel ondernemers vinden dat het moeilijkste deel aan het runnen van een bedrijf. Daar komt nog bij dat sales het afgelopen jaar helemaal getransformeerd is. De klassieke verkoper die de hele dag de baan op is, bestaat door Covid-19 amper nog. Ook verkopen gebeurt vandaag grotendeels digitaal. Dat vraagt andere skills, die veel bedrijven (nog) niet in huis hebben.”

We zagen nu animo op de markt. Dan moet je durven springen.

“Om een product of een service te verkopen, moet je niet alleen dat product of service, maar ook het bedrijf erachter door en door kennen. Onze mensen zijn geen passanten die een eenmalige opdracht uitvoeren. Ook al zijn onze salesmensen niet vast of voltijds in dienst, ze bouwen wel echte langetermijnrelaties met onze klanten op. Ze volgen een opleiding in het bedrijf om de passie te voelen en zich de bedrijfscultuur eigen te maken. Het zijn meestal meer farmers dan hunters: het is goedkoper om van bestaande klanten trouwe ambassadeurs te maken dan telkens opnieuw nieuwe klanten te moeten werven.”

Fockaert benadrukt dat Vexigo veel tijd besteedt aan de juiste match tussen de salesmensen en de bedrijven waar ze voor werken. “Kennen ze de sector? Hebben ze er voeling mee? Hebben ze er misschien zelfs al een eigen netwerk opgebouwd? Onze salesmensen hebben ook targets. We gaan geregeld met onze mensen mee op pad, we hebben een centraal CRM-systeem om de prestaties per klant op te volgen, we volgen KPI’s strak op. Een 100 procent garantie bestaat niet bij sales, maar onze klanten tekenen absoluut geen blanco cheque.”

Covid-19 als gamechanger

Een bedrijf oprichten tijdens de grootste crisis in vijftig jaar, was dat een moeilijke beslissing? “Het is een cliché, maar: never waste a good crisis”, reageert Fockaert. “Het perfecte moment om een onderneming te lanceren bestaat niet. Elke timing heeft voordelen en nadelen. We zagen nu animo op de markt. Dan moet je durven springen. De digitale transformatie draait op volle toeren, bedrijven investeren volop in nieuwe technologieën en nieuwe processen. We willen die trein niet missen. We willen deel uitmaken van die transformatie en onze manier van werken eraan vastklikken.

We merken tijdens onze sollicitatiegesprekken dat de nieuwe generatie nood heeft aan variatie

“Covid-19 was een gamechanger”, meent De Backer. “Plots was telewerk de norm, iederéén werkte thuis. Bedrijven begonnen te beseffen dat hun mensen niet elke dag op kantoor moeten zijn. Een virtual assistant kan perfect, want alles verloopt digitaal. De technologie is aanwezig om vanop afstand toch dichtbij te zijn en hecht samen te werken. Zelfs om echt deel uit te maken van een bedrijf. Ondernemingen brengen hun facturen en betalingen al jaren naar hun boekhouder. Het besef is gegroeid dat die manier van werken in het digitale tijdperk evengoed kan op andere domeinen.”

“Naast digitalisering spelen we met Vexigo in op duurzaamheid, die andere grote uitdaging voor de toekomst. Onze bedrijfswagens zijn elektrisch, onze virtual assistants kunnen rekenen op elektrische bedrijfsfietsen. We geloven in een groene manier van werken, 100 procent digitaal en met zo weinig mogelijk papier.”

Nood aan afwisseling

Bedrijven zijn vragende partij voor externe ondersteuning, maar ook aan de aanbodzijde beweegt er volgens Fockaert heel wat. “We merken tijdens onze sollicitatiegesprekken dat de nieuwe generatie nood heeft aan variatie. Ze willen nieuwe bedrijven en nieuwe sectoren leren kennen, ze snakken naar afwisseling. De tijd dat mensen hun hele leven bij één bedrijf en vaak nog eens bij één functie bleven, is nu echt verleden tijd. In ons model hebben medewerkers alle voordelen en de zekerheid van een vaste job, maar hebben ze toch voldoende variatie door voor verschillende bedrijven te werken. Het beste van twee werelden.”

Copyright foto’s: Sacha Creative Concepts

Wil jij als ondernemer ook meer tijd vrij krijgen om te focussen op jouw core business? Ontdek dan hier hoe Vexigo jouw onderneming kan ondersteunen bij sales, marketing en administratie.

Bron: Bloovi

Vorig artikelZonnepark met 87.000 zonnepanelen op terrein NLR in Marknesse
Volgend artikelGeavanceerd waterhergebruik bij Westvlees

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here