Eerste 100% elektrische 50 tons trekker- oplegger combinatie op de Nederlandse weg

0
84

Bron

BREYTNER

De eerste 50 tons zware elektrische trekker is vandaag  in gebruik genomen. Dit is de eerste vrachtwagen van dit formaat die in Nederland rijdt. Door vrachtwagens op diesel te vervangen voor deze duurzamere variant, wordt er een belangrijke stap gezet in het terugdringen van de CO2- uitstoot. Een mijlpaal binnen het Nederlandse klimaatakkoord, waarbij in 2025 de eerste zero emissie zones voor goederenvervoer in de Nederlandse binnensteden worden ingesteld.

De vrachtwagen is een initiatief van BREYTNER en H.N. Post & Zonen en is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een uniek samenwerkingsverband tussen verschillende partijen maakte de realisatie mogelijk. De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de Gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor PLUS Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven.

Technologisch hoogstandje

Tot op heden waren actie radius en zwaardere vrachtwagens een moeilijke combinatie. De vrachtwagen van BREYTNER en H.N. Post & Zonen is door EMOSS ontwikkeld en kan vergelijkbaar worden ingezet als een dieseltrekker.  Met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van de goederen snel op te laden is deze trekker zeer geschikt om de regio Rotterdam te bedienen. Het laden en het lossen van het bestratingsmateriaal vindt ook emissievrij plaats via een volledig elektrische stenenkraan.

Stientje van Veldhoven, Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: “Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Een transportbedrijf met schone lucht als doelstelling. Breytner laat zien dat het kan. Samen met de gemeente Rotterdam en supermarktketen PLUS. Met deze 50 tons emissie loze truck werken we aan Nederland, aan onze klimaatdoelen, aan het Schone lucht akkoord en pakken we het stikstofprobleem aan. Dit is een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners.”

Rowell Versleijen, directeur logistiek PLUS Retail: “PLUS is al zeven jaar op rij de Meest Verantwoorde Supermarkt. Bijdragen aan een beter milieu en het vergroenen van transport is een van de aandachtspunten binnen ons MVO beleid. Op die manier kunnen we onze winkels steeds duurzamer bevoorraden. Dat is schoner en stiller voor de buurt en winst voor het klimaat. We zijn er dan ook enorm trots op dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren.”

Alfons van Woensel, algemeen directeur Struyk Verwo Infra: “Struyk Verwo Infra is marktleider in publieke bestrating. Al vóór het Klimaatakkoord, de Green Deal en het Betonakkoord was duurzaamheid een strategische pijler. Wij helpen gemeenten met het realiseren van klimaatdoelstellingen. In de samenwerking binnen de betonketen kunnen we het verschil maken als het gaat om duurzaamheid. Deze pilot met emissieloos transport is daar een mooi voorbeeld van, waarbij we samen met de gemeente en de transporteur een bijdrage leveren aan een duurzamer Rotterdam.”

Uniek samenwerkingsverband

Alleen door de handen ineen te slaan kon deze belangrijke primeur gerealiseerd worden. Maar liefst 16 partijen zijn partner van deze stap. Zowel publieke als private partijen vanuit diverse sectoren werken samen en zijn bereid kennis te delen met elkaar. Door de samenwerking is het gelukt om de trekker optimaal in te zetten;  een schoolvoorbeeld van Asset Sharing.

Rotterdams Klimaatakkoord – klimaatdeal 23

De elektrificatie van (zware) voertuigen is belangrijk om te werken naar een schone, aantrekkelijke, gezonde, CO2-neutrale stad. Met het gebruik van deze elektrische trekker, is één van de klimaatdeals, Klimaatdeal #23, behaald. Met deze Klimaatdeal werkt Rotterdam, samen met de deelnemers, aan het fossielvrij maken van haar eigen bedrijfsvoering.

Vorig artikel125,5 mln. kilo afgedankte elektrische apparaten en lampen ingezameld in 2020
Volgend artikelHoe evolueert het aandeel van alternatieve eiwitten in de markt?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here