Frisdrankmerk Ritchie’s ziet vraag naar Belgische dranken toenemen

0
75

Frisdrankmerk Ritchie’s – het vintage limonademerk dat al sinds 2016 bestaat – krijgt veel aanvragen van bars en restaurants die op zoek zijn naar lokaal gemaakte versnaperingen met het oog op heropening. Lokaal lijkt het nieuwe normaal te zijn, een blijvende trend, blijkbaar!.

In 2018 dronken Belgen samen ruim 1422,8 miljoen liter frisdrank per jaar. Dat is een gemiddelde van 124 liter per Belg, of één blikje per persoon per dag. (Bron: https://www.fieb-viwf.be/nl/cijfers-trends). Tot voor kort werd de frisdrankmarkt in België bijna volledig gemonopoliseerd door de Amerikaanse frisdrankgiganten, zodat het aanbod – althans in de horeca – beperkt bleef tot de merken van deze reuzen. Dit lijkt te veranderen.

De laatste jaren is het lokale aanbod van natuurlijke en ambachtelijke frisdranken sterk gegroeid. Ritchie, alsook Ferm en Simone a Soif, zijn populaire Belgische frisdrankmerken die omwille van hun natuurlijke en artisanale karakter, heel erg geapprecieerd worden.

“En in de horeca is er veel in beweging. “Bij Ritchie krijgen we veel verzoeken van restaurants en bars die een meer lokaal menu willen aanbieden. We zijn er bijzonder trots op dat we hieraan kunnen bijdragen met ons assortiment lokale limonades en cola’s,” zegt Jan Verlinden van Ritchie.

Vintage, natuurlijk en 100% Belgisch: tot 5 miljoen flessen per jaar

Vintage limonademerk Ritchie – met zijn inmiddels iconische retro schroefdopflessen – floreert sinds 2016 in België. Intussen kunt u Ritchie limonade, gemaakt met 100% natuurlijke ingrediënten en zonder bewaarmiddelen, in meer dan 950 verkooppunten vinden. De verfrissende smaak van het duo sinaasappel met een vleugje vanille, pompelmoes met een vleugje ananas en citroen met een vleugje framboos is niet alleen populair in België, maar ook in het buitenland (Nederland, Zweden, Roemenië).

Jan Verlinden, de producent van Ritchie limonade, die zijn garage heeft ingeruild voor een nieuwe locatie in Leuven, is ook een uitvinder van cola. Na veel onderzoek slaagde hij erin cola opnieuw uit te vinden en de eerste natuurlijke Belgische cola, d.w.z. zonder fosforzuur, op de markt te brengen.

Zomerlimonade

Het uitgebreide smaakpalet van Ritchie’s is nu tijdelijk aangevuld met een 100% natuurlijke seizoenszomerlimonade: een uniek trio van tropische smaken bestaande uit citroen, gember en kardemom. Ritchie Lemon Ginger is slechts tijdelijk beschikbaar vanwege de sterke zomersmaak.

Ritchie is niet alleen steeds vaker in de schappen te vinden, maar het Belgische frisdrankmerk laat ook steeds meer van zich horen in de winkelstraten en op tv. Na De Slimste Mens is Ritchie ook betrokken bij de campagne rond De Mol en dankzij de nieuwe bushokjescampagne is Ritchie ook alomtegenwoordig op Street View. En natuurlijk hoopt Ritchie weer te schitteren in het restaurantwezen. Uiteindelijk wil Ritchie 5 miljoen flessen per jaar verkopen.

Ritchei in het straatbeeld

Over jan Verlinden, CEO van Ritchie Jan Verlinden besloot na 22 jaar zijn baan en carrière als marketeer op te geven. In die tijd heeft hij in zes verschillende landen en op drie verschillende continenten gewoond. In 2016 keerde hij terug naar zijn roots: de brouwerij van zijn ouders in Vlaams-Brabant en herlanceerde hij Ritchie, een Belgische limonade op basis van een oud familierecept. In 2019 werd een natuurlijke cola toegevoegd, gevolgd door een colavariant zonder cola in 2020.

Ritchie is onder meer verkrijgbaar bij Colruyt, Ok, Target, Aveve, Délitraiteur en vooraanstaande bierdetaillisten.

This post is also available in:
Nederlands

Vorig artikelFevia, Comeos en Fostplus: “Zwerfvuil is een groot probleem dat niet via gekleurde visie opgelost raakt”
Volgend artikelLiefde voor oude granen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here