Simon Dusauchoit: ex-Boost Me deelnemer nu ‘Big in Japan’

0
207

Simon Dusauchoit, ex-Boost Me deelnemer van Netwerk Ondernemen, legde een hobbelige weg af naar succes. Hij gaf een goedbetaalde job op en nam een sprong in de totale onzekerheid van het ondernemerschap. Met vallen, opstaan en een sterke wil bouwde hij zijn bedrijf uit tot de toonaangevende Japanse multinational Nipro

Tot 2013 was Simon in dienst als Software Architect bij Centric. Een prima job, maar de uitdaging ontbrak voor hem. Bij het uitkomen van de Windows Phone 7 zag Simon een gouden kans om met het hele team zelf een bedrijf te starten. “We waagden de sprong, maar de ontnuchtering kwam snel.”

GEEN ‘GET RICH QUICK’ VERHAAL

“De eerste maanden waren pijnlijk” vertelt Simon, “maar we bleven niet bij de pakken zitten. De markt voor mobile apps in Windows Phone 7 bleek veel te klein, een niche. Daarom richtten we ons op de ontwikkeling van webapplicaties voor start-ups. In plaats van zelf een product te ontwikkelen, bouwden we aan de dromen van anderen, zelfs tot in de Verenigde Staten! We bouwden onder andere voor het biermuseum in Brugge een tour guide op basis van augmented-reality. Ondertussen bleef het natuurlijk kriebelen om een eigen product op de markt te zetten, dit bleef het plan en de ambitie.”

Uiteindelijk kwam er toch een grote kans voor Simon. Hij kwam in contact met het Sint-Lucas ziekenhuis in Gent. “In co-creatie met gebruikers, artsen en verpleegkundigen hebben we een innovatief platform voor patiëntopvolging en procesondersteuning ontwikkeld: NephroFlow.” legt Simon uit. “Een digitale oplossing voor zowel het dialysedossier als vervanging van de papieren workflow. De mobiele app integreert een gebruiksvriendelijk dossier waarmee het hele zorgteam de behandeling van elke patiënt kan opvolgen.

Dream big, why not?

Toen ging de bal aan het rollen: er kwam al snel interesse van andere ziekenhuizen in België. Maar Simon en zijn team hadden grootsere plannen. “Dream big, why not?” Al snel vonden ze financiering bij Imec.istart en bij de familie Pollet. Ze stonden voor een grote omslag. “We moesten de volledige focus leggen op NephroFlow en al het andere loslaten. Dat betekende helaas ook het afscheid van enkele mensen. Dat zijn de minder leuke kanten van ondernemerschap, maar het was de juiste keuze. Tegen 2019 werkten artsen en verpleegkundigen in 20 dialysecentra in België met onze software.

BIG IN JAPAN 

“De volgende stap was internationalisering, maar daar hadden we een salespartner voor nodig. Wij zijn software engineers in hart en nieren, een sales netwerk uitbouwen kost te veel voor een dergelijk nicheproduct.” Vooral in 2019 ging het heel snel voor Simon. “Op een evenement voor medische apparatuur en software in Dubai raakte ik aan de praat met Tom Alexander, VP Marketing en Business Development van Nipro Medical Europe, het Europese hoofdkantoor van een Japanse reus in de dialyse. Het toeval wil dat zij hun kantoor in Mechelen hadden, wat een meevaller. Niet veel later stond ik in de hoofdzetel in Osaka ons product te presenteren. Na afloop kregen we te horen: “We want to buy your company”, die kans hebben we gegrepen en in december 2019 hebben we de deal getekend.”

Na de verkoop nam Simon een andere rol aan. “Ik ben nu meer manager dan innovator, een bruggenbouwer. Die rol bevalt me.” vertelt hij. “We hebben nog steeds een sterke lokale verankering, waar we kunnen werken aan de verdere groei. Ik zou nooit het bedrijf verkocht hebben om te ‘cashen’ om er daarna niets meer mee te maken te hebben.”

Ik ben nu meer manager dan innovator

De Japanse cultuur verschilt heel erg van de westerse. “In meeting krijgt iedereen zijn zeg, en doet dat met waardigheid en gericht op consensus.” vertelt Simon. “Wat ook opvallend is: vergaderingen in Japan dienen er meestal niet om beslissingen te maken, maar om ze te bevestigen. Het overlegwerk gebeurt op voorhand.”

LESSONS LEARNED BIJ NETWERK ONDERNEMEN

In 2017 besloot Simon om zich in te schrijven voor het Mentor Me traject bij Netwerk Ondernemen. Vervolgens schreef hij zich ook nog in voor Boost Me, met oog op internationale groei. “Dat raad ik elke ondernemer met groeiambitie aan! Ik leerde hoe succesvolle internationale ondernemers een ‘roadbook’ gebruiken om land per land op een haalbare en schaalbare manier voet aan de grond te krijgen. Ik heb er echt heel veel aan gehad. Ook op de Scale-Up Marathons steek je altijd wel iets interessants op, of je leert een nieuw contact kennen.”

Simon is nu zelf mentor geworden bij Netwerk Ondermenen. “Ik ben vooral dankbaar voor de kansen die ik heb gekregen en wil graag iets terug doen. In de selectiecomités zie ik de gedrevenheid van de mensen in hun pitches, daar word ik helemaal warm van. Maar de juiste match vinden tussen founder en mentor is niet zo eenvoudig als het lijkt. Voor sommige activiteiten moet je echt wel wat voorkennis van de sector hebben. Ik ben alvast enorm enthousiast om mijn ervaringen te delen met andere ambitieuze ondernemers!” aldus Simon Dusauchoit.

Wil jij net als Simon jezelf en jouw onderneming klaarstomen voor internationale groei? Neem dan zeker een kijkje op onze website en ontdek wat het Boost Me programma voor jou kan betekenen!

Vorig artikelBraziliaans vleesconcern JBS neemt Vivera over
Volgend artikelDit zijn de snelst groeiende bedrijven van Vlaanderen volgens Bloovi

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here