Nog maar eens extra administratieve rompslomp

0
114

“Kafka revisited…” Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO reageert vol ongeloof op de – nu toch! – invoering van een registratieprocedure ter ondersteuning van de controle op telewerk. “Nog maar eens extra administratieve rompslomp voor onze nu al zwaar beproefde ondernemers, terwijl je heel grote vraagtekens kan plaatsen bij het nut“, oordeelt hij scherp. “Dit is in één woord disproportioneel.”

De tool gaat uit van een registratie per maand, telkens tegen de zesde kalenderdag. Een momentopname dus, waardoor er bij controles sowieso een voldoende ruime tolerantiemarge zal moeten worden gehanteerd. “Waarom dan al die extra inspanning vragen van onze werkgevers, op straffe van potentieel zware strafrechtelijke of administratieve geldboetes?”, vraagt Danny Van Assche van UNIZO zich af. “Meest absurde en ergerlijke van al is dat ook ondernemers zonder één enkel personeelslid dat kan telewerken de maandelijkse registratie via de RSZ-website moeten doorvoeren. Denk, bijvoorbeeld, aan een bakker, die enkel arbeiders in zijn atelier en een paar winkelbedienden in dienst heeft. Nog een geluk dat ze de verplicht gesloten bedrijven en sectoren na onze tussenkomst met rust gaan laten. Stel je voor. Deze regel straft alle werkgevers die de telewerkverplichting rigoureus toepassen, maar verhelpt niets bij diegenen die dat niet doen.”

UNIZO wijst er op dat de overheid hier alle elementaire regels op vlak van administratieve vereenvoudiging, die ze nochtans in haar eigen regeerakkoord bepleit, flagrant met de voeten treedt. Zo is er de schending van het ‘only once’-principe, want je moet invullen hoeveel werknemers het bedrijf heeft en dat weet de overheid. Ook negeert de overheid het ‘think small’-principe, waarbij de toepasbaarheid in kleine bedrijven en niet die in grote ondernemingen als maatstaf voor nieuwe regelgeving wordt genomen. Ook aan de noodzaak om nieuwe lasten te compenseren door het afschaffen van andere wordt hier voorbij gegaan. “Het is duidelijk dat de overheid heeft verzuimd om een voorafgaande regelgevingsimpactanalyse (RIA) door te voeren. Als ze dat wel had gedaan, zou ze samen met ons beseffen dat de opgelegde procedure onwerkbaar is en volstrekt buiten verhouding staat tot het doel. En dat voor een overheid die heeft aangekondigd dat ze de administratieve lasten met 30% gaat laten dalen…”, besluit Danny Van Assche.

UNIZO gaat er in elk geval van uit dat er rek zit op de wel erg krappe eerste deadline voor de registratie, 6 april. “Onze ondernemers weten op dit ogenblik nog van niets, laat staan dat ze al zouden weten hoe ze de registratie moeten doorvoeren. Ze hebben dus in elk geval meer tijd nodig om zich voor te bereiden.”

Vorig artikelEen lockdown mag niet wennen, en de regeldrift ook niet
Volgend artikelOnlinebemiddeling van commerciële geschillen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here