Twee derde van de Limburgse bedrijven voert een innovatiebeleid

0
94

Een groot deel van de Limburgse bedrijven (63%) hecht voldoende waarde aan innovatie om hier een beleid voor opgesteld te hebben. Dit is niet het geval bij bijna een kwart (21%) van de bedrijven in de regio. Dit blijkt uit onderzoek van Conclusion Zuyd onder 148 Limburgse bedrijven met minimaal 10 fte.

De doelstellingen van dit innovatiebeleid zijn bij de meeste bedrijven gericht op technologie: een kwart van de organisaties ziet technologische innovatie als prioriteit. Maar ook op andere vlakken liggen er kansen voor organisaties om zichzelf opnieuw uit te vinden. Product- en procesinnovatie scoren vrij hoog, met respectievelijk 18 procent en 15 procent. In totaal zoekt 14 procent van de ondervraagde organisaties het verder in marktinnovatie.

Wie is verantwoordelijk?
Van de ondernemingen die een innovatiebeleid voeren, is bij bijna de helft (47%) de directie hiervoor verantwoordelijk. Bij 27 procent van de bedrijven met een innovatiebeleid is er sprake van een speciale manager innovatie. Andere, minder vaak genoemde, verantwoordelijken zijn de IT-manager (17%) en de product director (5%).

Marco Bosma, Directeur bij Conclusion Zuyd: “Ik vind het mooi om te kunnen bevestigen dat Limburgers niet houden van stilzitten en graag vooruit willen. Het is erg inspirerend om vanuit mijn rol te zien hoe serieus Limburg werkt aan digitale transformatie. Echter is er nog altijd een kwart van de bedrijven zonder innovatiebeleid. Voor deze partijen is het noodzakelijk om mee te blijven doen in de digitale wereld. Anders worden ze ingehaald door de realiteit van vandaag.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here