7,5% meer elektronische transacties tijdens Weekend van de Klant, in vergelijking met vorig jaar

0
52

Het Weekend van de Klant, een initiatief van Comeos en UNIZO, waarbij handelaars hun klanten bedanken voor hun vertrouwen door hen extra in de watten te leggen, was een succes. Dit weekend werd een stijging van 7,5% van het aantal elektronische transacties genoteerd ten opzichte van vorig jaar.

Het is een bijzonder jaar voor het Weekend van de Klant: het is het eerste grote, commerciële event dat sinds het uitbreken van de coronacrisis werd georganiseerd. Bovendien bleek uit een enquête van Comeos en UNIZO bij 2.700 consumenten dat 71% zijn shoppinggewoontes nog niet had hervonden na de lockdown.

Toch hebben meer dan 14.000 handelaars deelgenomen (een record!), zowel zelfstandigen als ketens, en hebben zij alles gedaan om het Weekend helemaal veilig te laten verlopen. In Hasselt, dat dit jaar gaststad was tijdens het Weekend van de Klant, hebben ruim 250 handelaars hun beste beentje voorgezet om er een succes van te maken. En het resultaat mag er zijn!

Meer transacties
Het succes van het Weekend van de Klant blijkt uit de cijfers van Worldline en VIA, de vereniging van cheque-uitgevers, die de elektronische transacties hebben geanalyseerd.
Voor het Weekend van de Klant 2020 verwerkte Worldline 7,5% meer transacties dan vorig jaar. Op zaterdag was dat een stijging van 7,2% en op zondag zelfs 8,2%.

Ook VIA noteert een stijging : dit weekend hebben consumenten zo’n 19 miljoen euro aan maaltijdcheques uitgegeven. Dit komt overeen met een stijging van meer dan 16% ten opzichte van een normaal weekend.

Positief signaal
Danny Van Assche, Gedelegeerd bestuurder van UNIZO:
 “We zien hier duidelijk het gunstige effect van het verlaten van rigide bubbels, met de vrijheid om samen te gaan winkelen en in principe iedereen te ontmoeten, zolang de essentiële veiligheidsmaatregelen worden gerespecteerd. Deze hernieuwde ‘goesting’ bij de consument om te shoppen geeft onze handelaars de broodnodige zuurstof om zich doorheen deze crisis te werken.”

Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos: “Dit is een positief signaal voor de handel. Het toont aan dat de consumenten vertrouwen hebben in de handelaars en dat ze perfect veilig kunnen shoppen.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here